Když se kapkami potu Chello orosí

Zná to snad každý uživatel jakéhokoli internetové připojení. Jedno dne zapne počítač a zjistí, že jeho pakety ne a ne překročit hranici do sítě internet. Nejvhodnější dobou je např. příjezd z dovolené – rychle Vám to vrátí pracovní morálku, o nasazení nemluvě.
Protože jsem uživatelem kabelového připojení, které používám prakticky od samého počátku co je v ČR dostupné (bydlím hold v Praze), posbíral jsem za tu dobu několik užitečných poznatků o tom, jak nejlépe na takové dočasné neblahé odklonění osudu reagovat.
Dříve, než zvedneme telefon a začneme volat technickou podporu – v mém případě společnosti UPC – je možné učinit několik self-diagnostických kroků, které nám napoví, zda-li má vůbec smysl poslouchat na této lince placenou hudbu (od vteřiny) či nikoli.
Na co se zaměříme v první řadě je kabelový modem. Ona malá krabička, zdánlivě bez jediného diagnostického výstupu, je plná informací o tom, kde je zádrhel. Nejdříve koukneme na LED diody – používám Motorolu SurfBoard 4100 – zelené by měly trvale svítit, oranžová by měla blikat (ale také nemusí, závisí zda k modemu máte připojený počítač či jiné síťové zařízení). Pokud je tomu tak a internet nejde, zdálo by se, že chyba je někde od modemu směrem k nám, tedy u nás. Nemusí tomu být ale vždy – doporučuji modem restartovat (vytáhnout ze zásuvky a zase zasunout – později si povíme o šetrnějším postupu), aby se provedla startovací diagnostika a informaci jsme věděli jistě.
Dalším způsobem diagnostiky je použití webového rozhraní kabelového modemu. Kabelový modem obsahuje obvykle dvě rozhraní – k tom druhému, kde je většina voleb, má ale přístup pouze poskytovatel. U většiny nových kabelových modemů – nejen od firmy Motorola – najdeme zákaznické rozhraní na IP 192.168.100.1. Toto webové rozhraní má několik užitečných sekcí mezi než patří především Status, Configuration a Logs. Na prvním letmým pohledem zjistíme v čem je zádrhel, na druhém si můžeme pohrát s konfigurací (v úvahu však připadá pouze změna položky Enable DHCP Server a nebo tlačítko Restart Cable Modem, kterým můžeme pohodlně restartovat modem) a na třetím najdeme informace o (ne)úspěšnosti operací prováděných modemem. Jednou se mi stalo, že modem při připojení koaxiálního kabelu od internetu odmítal komunikovat, bez koaxiálního kabelu komunikoval. Pomohlo právě zakázání a následné povolení DHCP Serveru (ano, ani mě to nedává smysl, ale donutilo to zřejmě modem načíst znovu konfiguraci od poskytovatele).
Pokud se poučeni předchozími povyraženími, které jsme si mohli v minulosti dopřát při odepření konektivity, již bezmezně nespoléháme pouze na kabelové připojení, můžeme použít i nějaké to záložní – typicky GPRS nebo WiFi – a můžeme se podívat, zda-li je náš problém lokální a nebo je obšťastněno hned několik stovek uživatelů v naší lokalitě. Tyto informace najdeme v případě UPC na dvou stránkách. Na první (oficiální) najdeme předžvýkané neaktuální informace, na druhé (neoficiální) to, co hledáme.
Pokud se na Vás neusmálo ani nyní štěstí, nezbývá než si o tom s někým popovídat (pozor: dokonce neomezeně i v neděli – připravte si číslo smlouvy a na další záludné dotazy nezapomeňte dopředu trénovat třeba u AZ Kvízu – televizní signál souběžně obvykle výpadek nepostihne).
Poslední informaci, kterou jsem zapomněl zmínit jsou stránky, kde můžete měnit nastavení svého Chello účtu, ale ty určitě všichni znáte – jsou na adrese https://registrace.upc.cz/.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *